Filip

Filip, iedereen die met je samenwerkt weet hoe bijzonder je geest is; Hoe zou jij deze perceptie kaderen?

Met ondertussen meer dan 1500 projecten op de teller die ik de afgelopen 30 jaar met Kletz mocht realiseren, is bedenken en ontwerpen zo diep binnengedrongen in mijn ‘zijn’, dat zelfs mijn petekind Guusje, als men haar vraagt me te beschrijven, mij onmiddellijk als een out-of-the-box-designer omschrijft.

Ondanks alle plezierige herinneringen die we samen maakten over de jaren heen, is dat wie ik voor haar ben: iemand die leeft voor het ontwerpen van een thuis voor mijn medemens. Ik ben fier op die rol; hoe mooi is het om elke dag te mogen meebouwen aan de dromen van klanten op een doordachte en realistische manier binnen een sterk bedrijf?

De omzetting van mijn ontwerpen in waardevolle materiële realisaties is ook elke keer zorgvuldig toetsen aan de budgettaire enveloppe van de klant. Daarom koos ik eerst voor een rol als designer in Residence, later als volwaardig partner. Centen en vormgeving, een hemels verbond!

Je bent een van de grondleggers van de innovatieve groei van de onderneming. Welke hefboom is Kletz voor jou in dit proces geweest?

Dromen rond design & duurzaamheid worden realiteit als je je omringt door de juiste mensen en productiemogelijkheden. Kletz en Saam hebben het juiste platform en productieproces om mooie, functionele en duurzame designs te verwezenlijken binnen een correct budget. Als designer zijnde een evidente partner als je het mij vraagt, mijn vertrouwen in ons kunnen groeit nog elke dag.

Vanuit mijn natuurlijke nieuwsgierigheid, onderzoek ik innovatieve ontwikkelingen op de markt waarmee we onze klant steeds beter kunnen bedienen. Deze kennis kan ik vergaren door een goede omkadering binnen de onderneming en is van uitermate groot belang om de juiste materialen te integreren en configuraties te ontwerpen in keukens en badkamers voor een optimaal functioneel gebruik.

Wat maakt jou vandaag trots?

15 jaar geleden claimde ik mijn plaats samen met Kletz & Saam als pionier in het gebruik van slimme materialen binnen een organische vormgeving, vandaag zijn we richtinggevend expert in de markt. Het maakt me trots deel uit te kunnen maken van een sterk team dat bouwt aan een toekomst voor Guusje, haar generatie en hun nakomelingen.

“It takes a village…” zegt men weleens: Dankbaar met Kletz als ankerpunt om mijn talent te blijven ontplooien en onze klanten het beste van mijzelf te kunnen geven. 

Nele

Nele, wat zijn voor jou de ankerpunten die je brachten op het pad dat je nu bewandelt?

Mijn schoolvakanties speelden zich af in de garage van mijn grootvader waar ik mee knutselde en bouwde aan allerhande (interieur)projecten. Mijn mama was een geweldige kok met een voorliefde voor interieurinrichting en mensen samenbrengen. Ik groeide op tussen creatieve en gastvrije mensen die datgene uitoefende wat ze graag deden en dus besloot ik ook hier mijn ambitie van te maken: doen wat ik graag doe.

Wat doet jou ‘leven’ en wat betekent Kletz in dit verhaal voor jou?

Ik krijg energie van gezelligheid, lekker eten, contact met mensen, licht en ruimte. Ik wil ook anderen deze energie laten beleven door samen ruimtes te ontwerpen om echt in te leven. Maar als interieur designer is het geen gemakkelijke opdracht om de juiste werkomgeving te vinden die je zowel vrijheid geeft om creatief te co-ontwerpen met een klant en daarbij kan garanderen dat het traject waarin je de klant meeneemt ook gerealiseerd kan worden. 9 jaar geleden kwam ik bij Kletz terecht en tot op de dag van vandaag is dit de plaats waar ik me steeds verder kan ontplooien in de armen van een innovatieve onderneming.

Kletz reikt mij als designer de tools aan om niet langer vanuit een designstroming te moeten ontwerpen, maar vanuit de intenties van de bewoner. Het staat me toe echt te luisteren en hun noden te beantwoorden. Een vrijheid en verbinding die zowel voor mij als voor de klant moeilijk elders te vinden is. Mijn design-talent wordt ondersteund door een sterke back-office die vanuit design rechtsreeks overgaat tot productie en oplevert; een must-have als designer om klanten volledig te ontzorgen van a tot z.

Dat ik vandaag naast ontwerpen ook de social media en een deel van de commerciële strategie onder mijn vleugels neem, stretcht het begrip ontwerpen tot een heel breed gegeven, eindverantwoordelijkheid nemen geeft me veel voldoening.

Welke ambitie stel je voor jezelf de komende jaren?

Als mama van twee jonge kindjes hoop ik dat zij later ook die plaatsvinden waar ze ten volle hun interesses en vaardigheden kunnen ontplooien. Tot die tijd blijven ze onder mijn vleugels en zal ik zorgen dat ik hen op mijn beurt inspireer door te blijven doen wat ik graag doe.

En dat doe ik samen met Kletz, mijn collega’s en onze klanten. Het geheel is meer dan de som der delen en dat bewijzen we ieder project opnieuw als sterk team van een lokaal en toch werelds bedrijf.

Brecht

Brecht, hoe komt een artistiek en conceptueel denker zoals jou terecht in een hoogtechnologisch maakomgeving?

Ik ben een eclectische mens, een auto-didact, iemand die spreekt met zijn gevoel en beeldende kracht. Ik gebruik mijn omgeving zoals ze is, maar maak ze graag beter door elementen toe te voegen. Creatieve geesten hebben de juiste tools en team nodig om hun talenten te ontplooien. Met Kletz zet ik de creatieve processen in mijn brein om naar producten die ik met mijn eigen handen ook maak.

Hoe combineer je je soft en hard skills bij Kletz en welke rol speelt de klant daarin?

Mijn kracht ligt hem in verbinding maken en het hart aanspreken van mijn medemens, een vaardigheid die ik nu productief kan uitdrukken in samenwerking met een sterke engineering office. Eclectisch conceptueel denken en dit vertalen in een interieurontwerp vertrekt vanuit een natuurlijke vloeiendheid. Ik ben in staat de klant te inspireren en betrekken als volwaardige partner in het creatief proces, zonder voorbij te gaan aan praktische en financiële grenzen. Kletz leerde mij organische vormgeving toe te passen binnen haalbaarheid van productie en binnen vooropgestelde budgetten. Een boeiend traject waar ik nu ook onze klant in kan meenemen.

Hoe is je rol geëvolueerd tegenover 5 jaar geleden?

De technologie van NOIND geeft mij ruimte om die artistieke begaafdheid productief in te zetten in een maakonderneming. Oneindig experimenteren zonder materiële impact, tijd en ruimte die door elkaar vloeien en steeds eindigen in een mooi en harmonieus geheel, het geeft me bakken positieve energie. De klant en ik starten aan onze samenwerking in een bijzondere virtuele omgeving vanuit gevoel en appreciatie voor elkaar. Een sterke relatie staat aan de basis en dit is voor mij de voorwaarde van succes.

“Geluk is niet te koop” zou ik durven tegenspreken. Samen creëren, ontwikkelen, ontplooien en dromen maakt de mens gelukkig. En wie van geluk geproefd heeft, wil nooit nog iets anders. Die wie zoekt, vindt het bij Kletz.

Noor

Noor, “je bent jong en je wilt wat”, een gekende uitdrukking, maar wat is voor jou de invulling ervan?

Jong zijn is geen evident gegeven. Naast vrijheid, energie en plezier is er ook een grote druk om juiste keuzes te maken die ons navigeren richting een stabiele en duurzame toekomst. Het maatschappelijke landschap maakt het ons niet gemakkelijk hier een weg in te vinden. Vallen en opstaan is onderdeel van het proces, maar mijn tactiek bestaat eruit situaties altijd vanuit verschillende standpunten te bekijken en vrede te nemen met het feit dat het proces richting eindbestemming meerdere routes bevat en de bestemming ook kan wijzigen gaande weg.

Is Kletz de juiste partner in dit proces denk je?

Werken in team met experten op vlak van duurzaamheid, leefomgevingen modelleren en projecten vormgeven die klanten bedienen voor exact datgene wat ze nodig hebben, leert me als jonge vrouw dat het een goede keuze is om je te laten omringen door een sterke omgeving. Onze klanten laten zich begeleiden door ons team om hen te gidsen in het investeren in hun woning en comfort op een doordachte manier. Ook ik laat me door hen begeleiden om kennis op te doen die ik later zelf zal kunnen gebruiken in de keuzes die ik zal maken in mijn woning. Het geeft me een zekere rust en vertrouwen om te weten dat er wel degelijk ondernemingen zijn die toekomstgericht werken en hier ook de juiste tools, materialen en toestellen voor hanteren.

Je bent nu twintiger, binnen enkele jaren jonge dertiger, hoe identificeer je je met onze Young Urban klanten?

Of het nu om jonge dertigers gaat of midden-vijftigers, onze klanten zijn op zoek naar kwalitatieve en duurzame lange-termijn investeringen voor hun leefomgeving. Desalniettemin is het niet vanzelfsprekend om ook het financieel vermogen te bezitten dat tegenover deze kwaliteit staat. Daarom werken we modulair, wat maakt dat realisaties flexibel aangepast kunnen worden door de jaren heen. Het Young Urban traject laat toe om onze klanten persoonlijk en financieel te laten groeien, hun project is zo gemodelleerd dat het mee kan groeien met hen. Iedereen verdient een mooie start.

De Young Urban realisaties brengen ambitieus positivisme en toekomstperspectief in het hoofd van de klant en dat van mij. En laat dat nu net hetgene zijn wat mijn generatie en onze nakomelingen het meest nodig hebben; bondgenoten die hen vertrouwen geven in onze toekomst. Ik vertrouw op Kletz als gids.